31/03/10

Då var det bara en skoldag kvar och sen är det påsklov. Jag skulle hjula av glädje om jag kunde hjula...
Det känns jävligt skönt med lov.

Hur ska jag spendera lovet då? Ja, jag ska inte göra allt för mycket. På Fredag tänkte jag dra förbi Another Indie Disco Sound som har öppet varannan fredag. Dansar väl lite och tar ett par beer.

Disco
Sen så tänkte jag handla lite kläder nu när det vankas vår. Kan visa vad sen i bloggen när det är köpt.
Annars är inget planerat, jag får ta dagarna som dom kommer.

Arrivederci


I Could Fly To Kingston Tonight

I could fly to Kingston tonight
And act like everything's alright
Or run away to Milan for a while
Maybe visit San Siro and keep a low profile

Could pack my bags for Amsterdam
And make tulips turn a part of my masterplan
Maybe Chamonix I'll find peace of mind
Simply cruising down the hills in the sunshine

Belo Horizonte seems nice
If you're looking for a way to preserve some light
I'll go back to Nice for a while
To provide some nice calmness for my inner drive


TTA

Utdrag ur låten 25 Years And Runnin' - The Tough Alliance



Tisdag

Veckans

LYSSNAT PÅ:  The Tough Alliance
HATAT: Anna Anka
GILLAT: Maria Montazami och Libs re-unionen
DRUCKIT: Heineken
FIKAT PÅ: Inget fikande förra veckan faktiskt
LÄST: Stig Dagerman, Dagssedlar
VILJAT HA: Blair Waldorf
SAKNAT: Bra hårdag
VARIT BESATT AV: Musik

Håltimme första lektionen. Skön...t


Ocean Colour Scene

England, 90-tal. Mer behövs inte säga.


Libertines Re-union

Drömmen har blivit sann! Libertines återförenas i sommar.
Nu kan man bara hoppas att allt går som det ska och att dom spelar på Leeds och Reading samt gör lite nya låtar.
Pete And Carl forever

 


Söndag

En lyckad kväll igår!
Började på Treat och gick sedan vidare till The Brigde.
Idag är det chill-mode on och ska snart lägga mig framför tvn och käka pannkakor... haha
Sen är det mitt stora beroende kl 19, Gossip Girl eller snarare Blair <3



Escaping your ambitions

Sitter och pumpar TTA ur mina högtalare och ska göra lite käk snart.
Ikväll blir det utgång, vart är oklart men någit mysigt ställe i stan.

Bättre än så här blir det inte


Friday, Im not in love

Finally fredag. Ska snart möta min mamma vid Globen men för tillfället sitter jag och lyssnar på Adam Green.
Planerna ikväll är väl inte helt spikade... än.




Torsdag

Var på länsförsäkringar idag och ordnade lite saker.
Käkat pizza och sätt How I Met Your Mother.
Med andra ord sjukt slapp Torsdag... Imorn blire supa iaf. Härliga tider!

Belle And Sebastian - Sukie In The Graveyard


Onsdag

Rätt soft skoldag idag. Slutade 14.35 och drog sen till mossen och sköt lite puckar på Adam. Han ska ju tydligen bli proffs nåndag... HAHA :')

Nu sitter jag och chillar galet. Inte så mycket mer som händer... Imorn ska jag nog till banken och fixa lite grejjer.
Kass

Hockeyproffset Adam ? (Bilden tagen innan jul)


Question

Att bara blogga om musik känns enformigt.
Vad tycker ni att jag ska blogga om? kom med förslag :)


David Bowie - The Jean Genie

Såg filmen Control för 2 veckor sedan och hörde denna låt. Är inget fan av Bowie men all respekt till honom, en av dom största inom musiken!

David Bowie - The Jean Genie

 


Le Sport

Förfärligt väder igår men idag kikar solen fram och ger en förhoppningar om våren.
Här är en av mina favorit vår/sommar låtar.

Le Sport - Tell No One About Tonight


 

 


Reeperbahn - Havet Ligger Blankt

Ljuvlig pop/punk från 1979.


Önskelåt #2

Önskad av www.sannasatt.blogg.se

Markus Krunegård - Maria och Jag



Echo And The Bunnymen

Precis kommit hem och innan jag går ut igen så postar jag ännu en grym låt. Echo And The Bunnymen kom upp som samtalsämne på resturangen och min pappa har tydligen turnerat med dom engång i tiden. Här kommer ett smakprov på hur Echo låter!

Rescue


The Libertines

Dags att gå ut äta middag.

The Libertines - What Became Of The Likely Lads



Music

Varit i stan hela dagen så här kommer dagens första inlägg. Väldigt härligt väder ute och snön börjar äntligen försvinna. Tänkte att det var dags för lite 80-tal. Simple Minds får äran med låten Glittering Prize. Är väl inget super fan av denna genre men det finns ett par låtar som man bara älskar.


Live, Top Of The Pops 1982.

Arctic Monkeys - Fluorescent Adolescent

Ännu ett av dom banden som jag gillar extra mycket.

Arctic Monkeys - Fluorescent Adolescent här live hos Jonathan Ross, uppträdandes i clown kostymer.


 


Jakob Hellman - Vara Vänner

En ganska så flummig låt och video av Jakob Hellman men ack så bra!


The Jam

Har inte varit hemma på hela dagen så här kommer det enda inlägget för idag.
Tänkte att det skulle va dags för ett annat favorit band.
I detta klipp från filmen Billy Elliot hör vi den brillianta låten A Town Called Malice av The Jam.



Oasis, min första kärlek

Då var det dags, med bandet som var det allra första jag började lyssna på. Jag var inte mer än 4-5 år när jag började gilla Oasis. Det helade började med att min pappa spelade Wonderwall för mig när jag skulle sova sen dess har jag alltid älskat Oasis.

Det är få band som verkligen ger en gåshud live. Kolla bara in videon.

Oasis - Acquiesce



 


Blur - The Universal

Blur, ett av tidernas bästa band. In my opinion.

Blur bildades 1989 i London av Damon albarn, Graham Coxon, Alex James och Dave Rowntree.
Gruppen slog igenom med sitt andra album "Modern Life Is Rubbish" (1993) och skivan anses vara den skiva som starta Britpop fenomenet. Blur's tredje skiva som kom ut 1994 hette "Parklife" sålde guld i Storbritannien och vann 4 priser på The Brits Award.
Blur Vs Oasis var en ofta nämnd fras under 90-talet då båda banden i stort sett tävlande om vem som skulle toppa Top Of The Pops. 1997 kom singeln Song 2 ut samt deras femte skiva "Blur" och 1999 släpptes skivan "13" som innehöll ett par hitlåtar.
Graham Coxon lämnade så småningom bandet och Blur släppte yttligare en skiva, "Think Tank"
Efter den skivan blev det väldigt tyst om Blur men i December 2008 återförenades bandet för att spela en konsert i Hyde Park 3 juli 2009. Biljetterna tog slut 2 minuter efter att dom hade släppt och en till konsert fick hållas pga den stor efterfrågan.


Låten jag lägger upp är från deras fjärde skiva, "The Great Escape" och låten heter "The Universal"
En av Blur's lugnare låtar och en av deras absolut bästa. Enjoy!


 


Living For The Weekend - Hard-Fi

Precis kommit från school och längtar redan till helgen. Och vad passar då inte bättre än en peppande låt?
Hard-Fi är ett brittiskt band bildat 2003 i Staines, väster om London. Dom fick sitt stora genombrott med låten "Hard to beat" som även är en av mina favorit låtar. Denna låt som jag lägger upp här heter "Living For The Weekend" som är med på deras hyllade debut skiva Stars Of CCTV.

- Can you feel the pressure?


Strindbergs - Friheten och Jag

Min pappas gamla punkband från 80-talet. Denna låt med ett rätt saftigt basriff.



The Buzzcocks - Promises

Härlig punk från 1978. The Buzzcocks bildades 1976 i Manchester.



Hästpojken

Ännu ett band från Göteborg. Vad är hemligheten?
Satt i bilen och denna ljuvliga låt spelades på radion, man kan inte låta bli att inte sjunga med.

Hästpojken - Gitarrer, bas, trummor och hat


Carl Barât

Carl Ashley Raphael Barât. Min andra hjälte inom musiken.
Låtarna jag lägger upp är från "Rolling Stone Sessions" där Carl spelade ett par Libertines låtar.
Alldeles för uderskattad musiker, får ju inte glömma att han är en del av världens bästa låt.

Can't Stand Me Now


Time For Heroes


Världens bästa låt
What Katie Did



Pete, en sann poet

Enligt mig är Pete doherty en av dom bästa låtskrivarna nånsin. Ta bara Lost Art Of Murder. Ljuvlig rakt igenom.



Pete Yorn och Scarlett Johansson

Blev riktigt förvånad över hur bra och unik röst Scarlett har. Pete Yorn och Scarlett här med låten Relator från deras skiva Break Up. Vad ska man säga förutom att denna låt är riktigt, riktigt bra!

 

 


No Love Lost

So long sitting here,
Didn't hear the warning.
Waiting for the tape to run.
We've been moving around in different situations,
Knowing that the time would come.
Just to see you torn apart,
Witness to your empty heart.
I need it.
I need it.
I need it.

Through the wire screen, the eyes of those standing outside looked in
at her as into the cage of some rare creature in a zoo.
In the hand of one of the assistants she saw the same instrument
which they had that morning inserted deep into her body. She shuddered
instinctively. No life at all in the house of dolls.
No love lost. No love lost.

You've been seeing things,
In darkness, not in learning,
Hoping that the truth will pass.
No life underground, wasting never changing,
Wishing that this day won't last.
To never see you show your age,
To watch until the beauty fades,
I need it.
I need it.
I need it.

(Second verse on Warsaw album)
Two-way mirror in the hall,
They like to watch everything you do,
Transmitters hidden in the walls,
So they know everything you say is true,
Turn it on,
Don't turn it on,
Turn it on.

Ian Curtis 1956-1980

Vampire Weekend

När deras första platta kom lyssnade jag nästan konstant på den. Och nu har dom för ett tag sen släppt en ny. Den skivan är som deras första underbar, unik och kreativ. Inget låter som VW!

Här kommer min favorit låt från deras nya skiva, Contra.
Diplomat's Son


Disorder

Kl är 2 och jag kan inte sova. Så jag slänger upp ett inlägg isället.
Sitter och lyssnar på Joy Division och slänger därför upp en Joy Division låt.
Låten jag slänger upp är en av deras bästa, Disorder. Utöver Ian's röst så tycker jag att basen bygger låten och gör den magisk.

I've been waiting for a guide to come and take me by the hand.
Could these sensations make me feel the pleasures of a normal man.
These sensations barely interest me for another day.
I've got the spirit, lose the feeling, take the shock away.

It's getting faster, moving faster now, it's getting out of hand.
On the tenth floor, down the backstairs, into no man's land.
Lights are flashing, cars are crashing, getting frequent now.
I've got the spirit, lose the feeling, let it out somehow.

What means to you, what means to me, and we will meet again.
I'm watching you, I'm watching her, I'll take no pity from you friends.
Who is right, who can tell and who gives a damn right now.




Magiskt men tragiskt

Alla drömmer om fåglar även du även jag
Plötsligt hamnar man väl under en spårvagn
För Vasastan är som Chinatown

Och jag dansar med en flicka
Hon dansar mej galen
Sen dansar hon med Rickard, på trottoaren

Men varför är vi inte fler?
Och det är bara du som ler
Det måste va nåt fel på er

För inget är logiskt
För att Ingenting är magiskt
Och det är så tragiskt
Så jag springer tillbaks till dig

Behöver lite kärlek från fel sort
Och sympatier från fel håll

Inget är logiskt
Inget är magiskt
Och det är så tråkigt
Så jag springer tillbaks till dig

Inget är logiskt
Inget är romantiskt
Och det är så tragiskt
Så jag springer tillbaks till dig

Makthaverskan

Denna låt gör mig glad, den är riktigt mysig faktiskt.



Belle And Sebastian

Dags för en ny låt!
Denna gång står Belle And Sebastian för showen med denna underbara låt, Funny Little Frog.


Broken Love Song

Pete med ännu en magisk låt.


JJ - From Africa To Malaga

Längtar till solen och parkhäng med öl och musik!


Salem Al Fakir

Låten har satt sig på hjärnan! Sjukt härlig låt.


Control

En av mina största idoler inom musiken är Ian Curtis som var frontfigur i Joy Division.
Ian föddes i Stretford i nordvästra England (Manchester) 15 juli 1956 och dog 18 maj 1980 efter att ha tagit sitt liv pågrund av djup depression som han fick av kärleksproblem och sjukdomen Epilepsi. 

Ian Curtis är skapare av kanske världens vackraste sång: Love Will Tear Us Apart.
Låten gavs ut en månad efter Ian's självmord och hans flickvän Deborah Curtis lät titeln skrivas på hans grav.  

2007 kom filmen Control ut som handlar om Ian's liv. Ian spelas av Sam Riley som gör rollen magisk. Filmen har fått oerhört många lovord, bla The Guardian skrev "The Best Film Of The Year"


Love Will Tear Us Apart


En dikt

Jorden kan du inte göra om.
Stilla din häftiga själ.
Endast en sak kan du göra:
en annan människa väl.
Men detta är redan så mycket
att själva stjärnorna ler.
En hungrande människa mindre
betyder en broder mer

Stig Dagerman 1923-1954


Hela världen är så underbar

ah, en gammal dänga från 90-talet!
Staffan Hellstrand - Lilla Fågel Blå



Önskelåt #1

www.klubbland.blogg.se önskar Joel Alme - The Queens Corner


Brighton

Sitter och smuttar på en avslagen öl och längtar till Brighton.


Best of Pete

Satte ihop en playlist på 5 min med det bästa av Pete.

http://open.spotify.com/user/kusin-jean/playlist/3kpwuwW0If2ZkDD1nejY6n


Happy Birthday Pete Doherty




Pete forever


Godnatt

Pete fyller 31 år imorn! Det ska såklart firas med ett par drinkar och medans jag väntar på fredag kommer här en skön låt som är ännu skönare när man ligger i sängen med lurarna på.


Snart fredag

Imorn kan man äntligen gå ut och ha kul och glömma skolan. Här är tre låtar med Nordpolen som går på repeat hos mig.

 

 


Håkan

Är det bara jag som är sugen på att sitta i solen, dricka öl och lyssna på Håkan Hellström?





Kvällens Låt

Ellie Goulding!



First

Premiär för min musikblogg. Kommer dela med mig av vad jag lyssnar på osv. Enjoy


RSS 2.0